Minna Isoaho

Kaikki blogit puheenaiheesta Taksi

Liikennepalvelulaki ja taksien hinnan ilmoittaminen.

Trafi on tänään julkaisut tulevan liikennepalvelulakiin kuuluvat taksialan esimerkkihinnoittelun, niiden perusteet ja määräytymistavat.

Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat

Liikennepalvelulaki

Eilen saimme lukea Uber Tanskan toimista markkinoilla. Tanskan verottaja on hakemassa yli miljoonan euron maksamattomia veroja. Jopa 3 kpl 1195 Uber kuljettajasta maksoi veronsa. Sitä ei voida pitää hyvänä lukemana. Ruotsissa vastaava luku jakamistalouden piirissä oli se, että 1300 kuljettajasta ja Airbnb "yrittäjästä" 2 % maksoi verot. Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty. 

Miksi vaihtaa taksialan epävarmuus takuuvarmaan työttömyyteen?

HS uutisoi eilen: "Taksiyrittäjät luopuvat luvistaan ennätys­tahtia"

Taksilupien vapauttaminen oli välttämättömyys

Taksikuskit ympäri maan ovat kampanjoineet ponnekkaasti taksiliikenteen vapauttamista vastaan. Heidän pyristelynsä on lopulta aika epätoivoista. Tulevan robotisaation takia taksilain uudistaminen oli välttämättömyys ja auton kuljettaminen on auringonlaskun ammatti.

Taksiliikenne ja sen käsittämätön rekrytointi

Olemme tänään saaneet jälleen lukea yhden taksialan ison yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista. Tämä(kin) iso yhtiö aikoo / kertoo rekrytoivansa uusia kuljettajia satojamääriä nyt ja silloin, kun taksiala vapautetaan kilpailulle. Suomalainen toimittaja nielee markkinointiviestinnnän sokeasti, kyseenalaistamatta totuuspohjaa.

Osmo Soininvaara ja taksialan ideologia

Vihreiden Osmo Soininvaara ottaa 12.12.2017 blogissaan (Osmosoininvaara.fi) kantaa Uberin tuloon markkinoille ja sen toimintaan haja-asetusseuduilla. 

Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

Liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut lakia sen vaikutuksilla etenkin taksialaan. Kilpailun lisääntyessä hinnat putoavat, tarjonta paranee ja uudet innovaatiot kehittävät alaa.

Kirjoituksen kuvassa Hollanti, ja syyskuu 2017. Hollannissa taksiala vapautettiin 2000-luvulla. 

Liikennekaari edistyy, mutta mihin suuntaan?

Otetaanpa kantaa veroparatiisiyhtiön lobbauksessa tunnetun lehden uutisaiheeseen:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kilpailija-ruotsalaisen-taksijatin-kaup...

Kujalan kannattaisi ensin tutustua käsitteisiin. Näin hän saa kommenteista ja perusteluista uskottavammat. Taksiala Suomessa ei ole monopolia, se ei ole myöskään kartellia. Se on sääntelyä. Näiden kolmen termin erot on kuitenkin kohtuu isot. Toki käsiteanalyysit nyt harvoin ketään kiinnostavat.

Taksiliikenne tulevaisuudessa

Suomen hallitus hyväksyi tänään uuden taksilain. Se tulee voimaan 1.7.2018.

Hallitus purkaa taksialan sääntelyä. Sen kautta mm. taksien hinnoittelu vapaantuu, asemapaikka poistuu ja määräsääntelystä luovutaan. Laki sisältää edelleen monia virheitä, kuten mm. taksamittarien (kassakoneen) poistamisen. Jatkossa mittaria ei tarvitse lainkaan tai saman asian ajaa digitaalinen mittari, ts. kännykkäsovellus.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä