*

Minna Isoaho Rohkea Johtaja

Romahduttaako Hehku apteekkareiden tulotason?

Kesko ja Oriola kertoivat tänään, että uusi 100 myymälän kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ketju ”Hehku” avaa ensimmäisen toimipisteensä tammikuussa. Oriola on mielenkiintoinen yhteistyökumppani Keskolle: voimme odottaa, että ketjun valikoimassa tulee olemaan tuotteita, joita on tähän asti saanut vain apteekeista. Näyttää siltä, että markkinat uudistavat apteekkitoimialaa, kun poliitikot eivät sitä halua tehdä.

Uusi terveyden ja hyvinvoinnin kauppias hehkuttaa apteekkareiden poskia ja aiheuttaa kipunointia myös lobbareiden keskuudessa. Miten apteekkarit vastaavat kilpailuun, jos (ja kun) ne menettävät osan tuottoisasta vapaakauppatuotebisneksestään Hehkulle?

Ennustan, että apteekkareiden tulotaso tulee romahtamaan ja avunpyyntö eduskuntaan lähtee vielä ennen juhannusta. Ennustan, että apteekkarit tulevat pelottelemaan kansanedustajia lääkehuollon rapautumisella ja tulevat vaatimaan veronmaksajilta yhä enemmän rahaa oman tulotasonsa säilyttämiseen vedoten. Voi myös olla, että kun vuodelta 2017 määrätty apteekkivero erääntyy maksettavaksi 2018 kesäkuussa, niin monella apteekkarilla on vaikeuksia selvitä tuosta maksusta.

Nyt on se hetki, kun apteekkitoimialaa pitää uudistaa. Nopeasti ja läpikotaisin. On väärä ratkaisu tukea vanhentuneita ja kalliiksi osoitettuja apteekkiprivilegioon perustuvia toimintamalleja. On väärin väittää, että Apteekkireformi automaattisesti johtaisi lääketurvallisuuden tai lääkkeiden saatavuuden heikentymiseen.

 

KESKON JA ORIOLAN YHTEISTYÖ ON MIELENKIINTOINEN MAHDOLLISUUS

Toivottavasti Hehku ottaa valikoimaansa sellaisia vapaakauppatuotteita, joita on perinteisesti myyty vain apteekeissa. Tämä romuttaisi ikiaikaisen maan tavan, joka on estänyt aidon kilpailun hyvinvointisektorilla.

Odotan innolla ensimmäisen myymälän avautumista ja sitä, tarjotaanko meille kuluttajille esimerkiksi Bevita Eye –silmätippoja, Multivita –vitamiineja, Aqualan -perusvoiteita tai vaikkapa Rennietä närästykseen apteekkihintoja halvemmalla. Lisähyötynä se, että silmätipat saa kauppareissulla jopa 24/7 eikä apteekkiin tarvitse erikseen poiketa.

Apteekkireformi-kirjassani totesin, että kun vapaakauppatuotteita on tähän asti pidetty keinotekoisesti saatavilla vain apteekeissa ja kun niille on luotu vahva lääkkeellinen imago, on se johtanut tuotteiden ylihinnoitteluun. Esimerkkinä nikotiinivalmisteet: hinta putosi merkittävästi heti, kun tuotteet tulivat myyntiin myös apteekkien ulkopuolelle. Apteekit eivät kyenneet pitämään kiinni markkinaosuuksistaan, vaan menettivät bisneksen tehokkaammin toimivalle kaupalle. Toivottavasti Hehku lunastaa kuluttajien odotukset laajasta valikoimasta, paremmasta saatavuudesta ja kohtuullisesta hinnasta.

 

Kilpailun lisääntyminen murskaa apteekkareiden tulotason

Käsitykseni mukaan keskimääräisessä apteekissa vapaakauppatuotteista saatu tulos on noin 58.000 euroa vuodessa. Kun lisäksi tiedetään, että tyypillisesti apteekin rinnalla toimii vapaakauppatuotteiden myyntiin keskittyvä osakeyhtiö ja sen tulos on keskimäärin 92.000 euroa, tuottaa vapaakauppatuotebisnes tulosta apteekkarille vuositasolla keskimäärin noin 150.000 euroa. Voi olla, että puolet tai jopa yli puolet apteekkarin kokonaisansioista tulee tästä tuoteryhmästä.

Jos Kesko ja Oriola onnistuvat Hehkulla kaappaamaan vapaakauppatuotteiden markkinat, tarkoittaa se apteekkareille kylmää kyytiä: tulos romahtaa ja välillisesti myös lääkejakelun haavoittuvuus kasvaa.  Jos apteekkarit haluavat pitää kokonaisansioistaan kiinni, on heidän kyettävä kilpailemaan uusien toimijoiden kanssa ja toimintaa on kehitettävä ripeästi. Se on valitettavasti aika vaikeaa: vuosikymmeniä varjeltu privilegiomalli ja sen johdosta syntynyt toiminimikäytäntö eivät pärjää ketjuohjatuille, kansainvälisesti toimiville yrityksille. Ensimmäinen kohtalonkysymys on tuotteiden volyymiperusteiset hankintahinnat. Niissä neuvotteluissa yksittäinen apteekkari ei pärjää koko 100 myymälän ketjulle.

Pahoin pelkään, että ”apteekkialan turvaamiseksi” ehdotetaan reseptin toimitusmaksun nostoa tai jotain muuta lääkemyynnin hintakikkailua. Kansanedustajien on oltava tässä tiukkana: apteekkareiden tulosongelmia vapaakauppabisneksessä ei saa rahoittaa veronmaksajien ja lääkkeitä ostavien asiakkaiden kustannuksella.

 

Vapaakauppatuotebisneksen laajentaminen on ollut strateginen virhe 

Alalla on luotettu siihen, että Apteekkireformia ei tule, eikä privilegiosta luovuta.  On luotettu myös siihen, että päämiehet eivät uskalla antaa tuotteitaan kaupan valikoimiin laajemmin. Oriolan yhteistyö Keskon kanssa antaa viitteitä siitä, että nyt näitä ennen ”vain apteekista” –tuotteita saatetaan tuoda myyntiin myös Citymarkettien yhteyteen perustettaviin Hehku-myymälöihin. Kuluttaja kiittää.

Tuudittautuminen nykytilaan on johtanut apteekkialalla siihen, että lääkejakelua ei ole kehitetty riittävästi. Ahneus on voittanut, kun apteekit ovat laajentaneet toimintaansa ohi perustehtävän. Käsitykseni mukaan voiton maksimoimiseksi on perustettu apteekin kylkeen osakeyhtiöitä, jotka häpeilemättä hyödyntävät verovaroin tuetun apteekin asiakasvirtaa apteekkilupaan kuulumattomassa  bisneksessä. Myymälätilasta enää vain kolmasosa on osoitettu lääkemyynnille ja muu alue on pyhitetty muulle toiminnalle. Tämä ei ollut alkuperäisen privilegioidean tarkoitus. Apteekkarin oli tarkoitus keskittyä lääkemyyntiin, ei värivoiteen kauppaamiseen.

Toimialalla on siirretty laajasti tuotteita lääkestatukselta vapaakaupan puolelle, kun on uskottu, että kilpailu ei ylety tähän tuottoisaan liiketoimintaan. Esimerkiksi vitamiinit luokiteltiin ennen lääkkeiksi, mutta ei enää. Tämä kehitys on pienentänyt maksettavaa apteekkiveroa  ja kauppaa on voitu tehdä osakeyhtiön nimiin ohi Fimean valvonnan.

Vapaakauppatuotebisneksen laajentaminen on ollut strateginen virhe. Olisi varmaan kannattanut maksaa kiltisti apteekkivero ja siten pitää esimerkiksi vitamiinimyynti lääkemyyntinä. Apteekkareiden bisneksen haavoittuvuus kasvaa, kun laki ei suojaa vapaakauppatuotteita: Bevita Eye –silmätippojen myyntiin ei oikeasti tarvita apteekkilupaa.

 

LÄÄKEJAKELUPALVELU ON KILPAILUTETTAVA

Yhteiskunta ostaa apteekkarilta paikkakunnan lääkejakelupalvelun. Käytämme vuosittain miljarditolkulla euroja lääkejakelun ylläpitoon, mutta jostain syystä tätä palveluostoa ei ole koskaan kilpailutettu. Apteekkiprivilegiota ja kuluttajan kannalta haitallisia rakenteita on suojeltu härskisti välittämättä kuluttajan ja veronmaksajan edusta. Viime keväänä hallitus teki ”apteekkiuudistuksen”, joka ei oikeasti uudistanut mitään.

Apteekin perustehtävänä on toimittaa lääkkeet kuluttajalle riittävän neuvonnan saattelemana. Lisäksi se vastaa lääkkeiden saatavuudesta toiminta-alueellaan. Lääkkeitä kyllä toimitetaan ja neuvontaa annetaan, mutta viime kuukausina näimme, että riittävä saatavuus on tulkittu alalla naurettavaksi parin päivän mittaiseksi puskuriksi. Todisteena tästä se, että lääketukun toimitusongelmat johtivat paniikkiin kuluttajarajapinnassa jo yhdessä päivässä.

Perustehtävän toteuttaminen on kärsinyt alalla jo pitkään, kun apteekkarit ovat ryhtyneet rakentamaan apteekin ympärille rönsyjä ja kun voiton maksimointi on tullut toiminnan tavoitteeksi. Kansanedustajat näyttävät  erheellisesti luulevan, että kaupallisuus on kaukana apteekkibisneksestä.

Kun apteekkireformia seuraavan kerran käsitellään, niin toivon että kansanedustajat selvittävät nykyisen systeemin todelliset kasvot kustannustehokkuuden, toimivuuden ja moraalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmista. Asianmukainen toimialan avaaminen ja ostettavien palveluiden kilpailutus voisivat tuottaa muutaman euron kuluttajan ja veronmaksajan kukkaroon.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Olet oikealla asialla Minna, jaksamista taisteluun.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset