Minna Isoaho

Venäläistä rulettia suojatiellä

Auto ajoi holtittomasti ihmisten päälle Siilitien metroaseman lähettyvillä uudenvuoden aattona. Saatujen tietojen valossa syynä tapahtuneeseen oli todennäköisesti kuljettajan sairaskohtaus, eikä tahallisuudesta ole näyttöä.

Tahallisuutta, piittaamattomuutta ja törkeää liikennekäyttäytymistä on sitä vastoin havaittavissa monissa läheltä piti –tilanteissa. Liikenneturvallisuus on yhä useammin uhattuna erityisesti suojatiellä. Tien ylitys on pahimmillaan venäläistä rulettia, jossa vakavilta seurauksilta vältytään yksinomaan hyvän tuurin ansioista. Koska se tuuri loppuu?

 

Olen aina pitänyt kunnia-asiana sitä, että annan tietä suojatielle aikoville jalankulkijoille. Autoilijana saan hyvän mielen siitä, kun hiljennän auton vauhdin ajoissa ja annan jalankulkijan mennä turvallisesti tien yli. Aika usein jalankulkija heilauttaa kättään kiitokseksi. Onpa joskus joku jopa tyylikkäästi kumartanut ohi mennessään.

Enää en kuitenkaan uskalla 100%:sesti noudattaa tätä jopa tieliikennelaissa määrättyä autoilijan velvollisuutta. Miksi? Siksi, kun yhä useammin suojatien eteen pysähdyttyäni takana oleva autoilija hermostuu ja kaahaa ohi sivuilleen vilkaisematta. Saattaapa hän jopa matkansa hidastumisesta ärtyneenä heristellä nyrkkiäänkin. Jalankulkijat jäävät alle jos sattuvat kohdalle.

 

Ongelman yleisyydestä olkoon esimerkkinä eräs kerta, kun ajoin Helsingin keskustasta kohti Pitäjänmäkeä. Tälle samalle, muutaman kilometrin matkalle, sattui kaksi erittäin vakavaa tilannetta:

Töölössä, Linnankoskenkadun ja Lastenlinnantien risteyksessä oli vanha rouva menossa tien yli. Pysähdyin asianmukaisesti ja annoin hänelle tietä. Samaa ei tehnyt takanani ollut autoilija. Hän tuskastui hidasteluuni, vaihtoi kaistaa ja ohitti pysähdyksissä olleen autoni aggressiivisesti kaahaten. Suojatien kohdalla hän ei vilkaissutkaan ympärilleen. Onneksi mummo oli niin hidas, että ei ollut ehtinyt viereisen kaistan kohdalle matkallaan. Läheltä kuitenkin piti ja säikähdys oli melkoinen.

Pari kilometriä tästä edelleen ajettuani oli Talin keilahallin edessä olevalle suojatielle astumassa kaksi henkilöä. Jälleen kerran hiljensin vauhtia ja annoin heille tietä. Kauhukseni takanani ollut autoilija viis veisasi muuttuneesta liikennetilanteesta. Hän siirtyi vauhdilla viereiselle kaistalle ja ei kun suojatien yli kaahaamaan. Sivuilleen vilkaisematta. Tällä kerralla tietä ylitti ripeästi lenkillä ollut pariskunta, joten mummon hitaudella tästä ei selvittäisi.

Ennakoin tilanteen ja painoin auton äänimerkkiä. Tööttäys säikähdytti jalankulkijoita siinä määrin, että he pysähtyivät nanosekunnin ajaksi. Tämä riitti pelastamaan heidät auton alle jäämiseltä. Kaaharia tämä ei kuitenkaan hidastanut, vaan hän jatkoi aggressiivista etenemistään muista välittämättä.

Kolmas samankaltainen tapahtuma sattui pari viikkoa aikaisemmin Pajamäen tien risteyksessä. Ollaan siis edelleen samalla tienpätkällä ja todistetaan holtitonta liikennekäyttäytymistä. Tällä kerralla istuin taksin kyydissä, kun taksin kuljettaja pysähtyi täysin asianmukaisesti suojatien eteen päästääkseen tielle astuneen henkilön ylittämään tietä. Mitä tapahtui takana ajavan autoilijan päässä? Ei ainakaan mitään hyvää. Holtitonta ylinopeutta ajanutta kuljettajaa ei kiinnostanut muun liikenteen havainnointi ja lopputuloksena hän rysäytti autollaan taksin perään. Jalankulkija selvisi tilanteesta onnekseen vahingoittumattomana, mutta ainekset isompaan onnettomuuteen olivat olemassa.

Suojatiellä pelataan venäläistä rulettia, joka yleistyy koko ajan. Uuden vuoden toiveena esitän kaikille autoilijoille, että ottaisivat malttia ja muiden huomaamista mukaan liikenteeseen. Niitä tarvitaan joka hetki. Tarvitaan myös ymmärrystä siitä, että liikenteessä ei ole oikeuksia, kaikilla on vain velvollisuuksia. Esimerkiksi mielikuva jonkun ”etuajo-oikeudesta” on täysin väärä. Kyse on toisen osapuolen väistämisvelvollisuudesta, eikä toisen oikeudesta ajaa ensin.

Turvallista matkaa uutena vuotena 2017. 

#tolkunpolitiikkaa helsinkiläisten puolesta

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Olen ajanut yli miljoona kilometriä ja myös ammatikseni. Niihin mahtuisi myös monenlaista tarinaa. Lähdetään siitä, että kukin pitää huolta omasta ajotavastaan.

Käyttäjän MinnaIsoaho kuva
Minna Isoaho

Näin ei valitettavasti ole. Kukin kyllä kantaa vastuun omasta ajotavastaan, mutta liikenteessä pitää kulkea sääntöjen mukaisesti. Se, joka rikkoo sääntöjä, aiheuttaa ennalta arvaamattomia tilanteita muille.

Muistutetaan vielä, että suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä, oli kiire miten kova tahansa tai oli ajoneuvo pysähtynyt siihen mistä tahansa syystä.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Suomessa ei saa laillisesti ajaa ilman ajokorttia. Autokoulussa nuo säännöt opetetaan.

Käyttäjän TarmoRahkonen kuva
Tarmo Rahkonen Vastaus kommenttiin #5

Suomessa on kuitenkin hyvin paljon piittaamattomia jotka vain ajelevat olipa ajo-oikeutta tai ei.
Autokoulu ei ole mikään autuaaksitekevä, USA:ssa ei käydä autokouluja ja silti liikenne sujuu.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki Vastaus kommenttiin #11

#11 Tämä on illuusio. Väestömäärään suhteutettuna liikennekuolemia on 13,7 sataatuhatta asukasta kohti Yhdysvalloissa. Suomessa vastaava luku on 7,3. (2007).

Käyttäjän TarmoRahkonen kuva
Tarmo Rahkonen Vastaus kommenttiin #16

Siellä ajosuorite on paljon suomalaista korkeampi. Ja liikenne sujuu, siitä ei pääse mihinkään.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #20

Kun katsoo ja ymmärtää mitä Nahkamäki kirjoitti USA:n liikennekuolemista, niin ei voi kuin todeta, että Rahkonen on täysin ulkoradalla.

"liikennekuolemia on 13,7 sataatuhatta asukasta kohti Yhdysvalloissa. Suomessa vastaava luku on 7,3."
Siis USA:n liikennekuolemat ovat suhteessa maahamme lähes kaksinkertaiset. Se ei selity sillä, että autoja on USA:ssa paljon enemmän. Kyseessä on onnettomuuksien määrän suhde huomioiden liikenteessä kulkevien määrään. Tarmokkaasti nyt tutustumaan siihen mitä tarkoittaa käsite "suhteessa".

Käyttäjän TarmoRahkonen kuva
Tarmo Rahkonen Vastaus kommenttiin #24

En tiedä oletko ymmärtänyt itse. USA:ssa on ajosuorite paljon suurempi kuin meillä. Luvut ovat verrannollisia vasta, kun kaikki muuttujat on vakioitu. USA:ssa mennään autolla joka paikkaan. Liikenne siellä on helppoa ja sujuvaa.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #25

"liikennekuolemia on 13,7 sataatuhatta asukasta kohti Yhdysvalloissa. Suomessa vastaava luku on 7,3."

Johtuneeko nuo luvut juuri siitä mitä mainostat. "USA:ssa mennään autolla joka paikkaan. Liikenne siellä on helppoa ja sujuvaa."

Nahkamäen esittämät luvut ovat kanssasi eri mieltä. Joopa joo, USA:ssa mennään monissa paikoissa vain ja ainoastaan yksityisautoilla. Tuon huomasi esim. Floridassa oikein hyvin. Oli kaupunkeja joissa ei ollut jalankulku- ja pyöräilyväyliä lainkaan. Vanhat mummot ajelivat ikäisillään autoilla nenä kiinni tuulilasissa. Todellinen kamikaze- matka oli itselle varsinainen kokemus. Muutama kymmenen kilometriä ennen Miamin lentokenttää alkoi hirveä sade. Koko moottoritie alkoi muistuttamaan luistinrataa. Väitän, että vähintään sata auto jäi tien poskeen. Jenkeillä kun ei ole oikein käsitystä, että minkälaiset renkaat alla pitää olla. Paloletkut olivat suosittu malli.
Sinun liikenteen automäärien ymmärtäminen eri maissa ja niiden määrien suhteellisuus verrattuna muihin maihin on aivan apukoululaisten tasoa.

Käyttäjän TarmoRahkonen kuva
Tarmo Rahkonen Vastaus kommenttiin #28

Jos jättäisit nuo asiattomuudet pois niin joku joskus saattaisi ottaa sinut vakavasti. En ole sanonut, etteikö USA:ssa olisi enemmän kuolemia sataatuhatta asukasta kohti. Tämä pitää kuitenkin suhteuttaa ajosuoritteeseen.

Tarkoitukseni ei ole ottaa kantaa siihen miksi USA:ssa mennään autolla joka paikkaan, siellä nyt vain tehdään niin. Olen asunut siinä maassa kolmisen vuotta ja ajanut ehkä yhteensä 100000 mailia. Mitään kamikaze-fiilistä minulle ei ole koskaan siellä tullut, mutta jos sinulle on tullut, niin ymmärrän kyllä.

Tuossa on sivulla 69 kuolleisuus 100000 autoa kohti. Suomi 10 USA 13 vuonna 2010. Huomattavasti tasaisempaa.

https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/m...

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Niin, kohteliaisuus on kiva asia, mutta huonosti tehtynä se on iso onnettomuusriski.

Liikenne perustuu suurelta osin ennakointiin, muiden tekemisten arviointiin. Ennakointi taas perustuu sääntöjen noudattamiseen ja kohteliaisuus silloin kun se ei ole säännönmukaista, rikkoo sen ennakoinnin mahdollisuuden. On helppo ennakoida, jos joku astuu tielle suojatielle, mutta taas paljon vaikeampi jos seisoo kauempana.
Jos joku on kohtelias tuossa tilanteessa ja pysäyttää liikenteen, niin muiden on vaikea ennakoida mitä toinen tekee, tästä johtuu virheet kyseisessä tapauksessa.
Sama tapahtuu liittymissä isoille teille, kun joku kohteliaasti antaa tilaa tai hiljentää yhtäkkiä päästääkseen liittymästä arasti tulevan eteensä.

Lisään vielä sen että kyllä minä itsekkin päästän edestäni ihmiset kulkemaan yli "rikkoen" sääntöjä, mutta silloin kyllä katson peiliin, ettei kukaan ihan kontissa tule tai yritän arvioida hyödyt/haitat nopeasti.

Käyttäjän MinnaIsoaho kuva
Minna Isoaho

Tarkennettakoon vielä, että kirjoittamassani asiassa ei ole kyse kohteliaisuudesta, vaan tieliikennelain noudattamisesta.

Moni autoilija tuntuu ajattelevan, että "kohteliaisuuttaan" päästää henkilön turvallisesti tien yli. Kohteliasta tai ei, se on lainmukainen velvollisuus. Itsekkyys on yleistynyt liikennekäyttäytymisessä jopa siinä määrin, että lakia noudattavia pidetään uhkana liikenneturvallisuudelle. Todella huolestuttavaa.

Se ei ole sääntöjen rikkomista, että hiljentää vauhtia, kun henkilö ylittää tietä.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Lainaus tieliikennelaista
"Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.ainaus tieliikennelaista: "

Käsittääkseni blogisti kertoi tilanteista joissa oli annettu tietä suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle. Laki on aivanyksiselitteinen: suojatiella astumassa olevalla on annettava estöötön kulku. Ja jos suojatien eteen on pysähtynyt auto niin sen rinnalle on pysähdyttävä ellei ole koroketta tai vapaata kaistaa välissä. Kyse ei ole mistään kohteliaisuussäännöistä vaan tieliikenteen selvistä lakipykälistä.

Etuajo-oikeutetulla tiellä liikenteen pysäyttäminen ja hidastaminen että päästää toisen sivulta eteensä on aivan eri asia kuin ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi. Kyseessä on pakollista pysähtymistä edellyttävä tilanne jossa jalankulkijalla on etuoikeus. Tilanne on lähes sama kuin ajaisi punaisia päin ja jyräisi jalankulkijan.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Ei vaan aikomassa(ei siis astumassa), monesta jalankulkijasta näkee jo pitkältä että aikoo yli jossain välissä, mutta ei astu suojatielle. Pysähdyn kyllä aina, kun joku astuu tai on astumassa suojatielle tietysti. Kyse on hiukan kauempana olevasta jalankulkijasta, joka esim. seisoo metrin päässä ja odottaa siinä.

Tunnen lain ihan hyvin, kiitos vaan.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Kuulostaa tuo kirjoitus aivan maallikon yksisilmäiseltä hurskastelulta ja hartaiden toiveiden latelulta. Aivan edellisten rouva liikenneministerien tasoa. Varmaan tuollakin populismilla pääsee valtuustoon. :(

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Ei minusta. Kyllä kirjoittaja kirjoittaa ihan todellisuudesta. Se taas, että asennevammaisten toimintaan ei paljoa voi vaikuttaa, on ihan toinen asia.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kenelläkään ei ole muuta syytä pysähtyä suojatien eteen kuin tien antaminen jalankulkijalle. Mielestäni jokaista suojatien eteen pysähtyneen ohittavaa voitaisiin syyttää tapon yrityksestä.

Käyttäjän TarmoRahkonen kuva
Tarmo Rahkonen

Näistä suojatieonnettomuuksista uutisoidaan monta kertaa viikossa. Seuratkaahan. Minna toi esiin merkittävän turvallisuusongelman jota valitettavasti ei tuoda tarpeeksi esille.

Tästä huolimatta poliisin liikennevalvonnan pääpaino on ylinopeuksissa ja kyseessä on pelkkä rahastus, ne pahimmat kaaharit kun eivät maksa sakkojaan vaikka jäisivätkin kiinni. Suojatieonnettomuuksissakin mukaan halutaan tuoda ylinopeus vaikka siitä ei todellakaan ole kyse.

Alla esimerkki tapauksesta joka päätyy tilastoihin ylinopeutena vaikka syy oli vakava piittaamattomuus. Kaikki osalliset ulkomaalaisia joihin eivät sakot (koska heidän ei niitä tarvitse maksaa) eikä valistus tehoa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612272200045994...

Toinen ylivalvottu asia on rattijuoppous. Tällä tarkoitan massapuhallutuksia jotka ovat turhia. Suurin osa rattijuopoista jää kiinni ajettuaan kolarin tai poliisin pysäyttäessä hänet ajotapansa vuoksi. Huumeidenkäyttäjien osuus kasvaa koko ajan.

Esimerkillisestä suojatiekulttuurista voi hakea mallia -yllätys- Venäjältä, jossa takuuvarmasti pysähdytään suojatien eteen.

Käyttäjän MikaPeltola11 kuva
Mika Peltola

Mistä tietää Suomessa kävelemässä suojatiellä? Siitä kun jarrut kirskuvat ja kumi ulvoo...

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Kojelautakamera on mainio apuväline tällaisiin tilanteisiin. Jää ainakin rikkomuksen tekijän käyttämän kulkuneuvon tyyppi, väri ja rekisteritunnus talteen.

Lainkohta on ongelmallinen siinä tilanteessa, kun ajoneuvo on pysähtynyt suojatien päälle (tavanomaista etuajo-oikeusristeyksissä). Ajoneuvon kuljettajalla ei silloin ole mahdollisuutta tarjota jalankulkijalle esteetöntä kulkua, vaan jalankulkija joutuu kiertämään ajoneuvon poistumalla suojatiealueelta, jolloin lain suoja poistuu.

Käyttäjän dottore48 kuva
Kari Ellimäki

Erittäin hyvä ja tarpeellinen kirjoitus.

Kysymys on liikennekulttuurista tai pikemminkin sen puutteesta. Keski- ja Etelä-Euroopassa kunnioitetaan jalankulkijoita ja suojateitä.Esimerkiksi täällä Espanjassa jalankulkijalle annetaan aina tietä ( ellei niin kyseessä on melkoisella varmuudella turisti ).

Ero on niin suuri, että Suomessa liikkuessani olen joutunut vaaratilanteisiin kun olen "tottunut" espanjalaiseen suojatiekulttuuriin.

On myös järkyttävää lukea esim suojatiellä päälleajetuista lapsista ja vanhuksista Suomessa.

Pelkkä nopeusvalvonta on hampaatonta - eikö nykyisellä tekniikalla voitaisi myös kuvata esim punaisilla risteystä ylittävät autot?

Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen tulisi rankaista aina raskaalla kädellä,esim ottamalla ajokortti kuivumaan merkittäväksi ajaksi. Suojateillä olisi oltava myös enemmän kameravalvontaa,, ainakin vaarallisimmilla kohdilla.

Jokainen suojatiellä sattuva päälleajo olisi todella tuomittava tapon yrityksenä varsinkin tilanteessa jossa ohitetaan pysähtymättä suojatien eteen pysähtynyt auto viereiseltä kaistalta!

Käyttäjän teuvomast kuva
Teuvo Mast

Saatto ajaa holtittomasti mutta kun on kyse sairas kohtauksesta selvinpäin sellanenkin on mahdollista jopa jalkakäyvällä terv tepivaari

Juuso Hämäläinen

Minna, sinällään tärkeä juttusi on osoitus siitä, ettet käytännön turvallisuudesta liikenteessä ymmärrä. Ajat ilmeisesti liian vähän ja kokemusta vain Suomessa ajosta.

Kerron sinulle ja monelle muullekin sääntöihin uskovalle salaisuuden. Toivon sinun kertovan sen lapsillesi ja heidän lapsilleen dekä mummoille ja vaareille:

Suojatiellä on mahdotonta jäädä auton alle. Toistan. Mahdotonta.

Jos vain katsoo sivuilleen ennen ajoradalle astumista ja sen aikana. Eikä opeta lapsille, että suojatie tai vihreät valot tarkoittavat huoletonta tien ylitystä.

Kaikki suojatietä koskevat säännöt ovat vain sanahelinää. Ne on pakko olla, mutta ne eivät tuo turvallisuutta yhdellekään suomalaiselle. Miksi?

Koska kukaan terve henkilö ei tahallaan aja muiden päälle suojatiellä eikä missään muuallakaan. Jos ajaa niin kyse mielenvikaisuudesta ja se on sairaus.

Muut sairaat voivat tahattomasti ajaa päällesi korkean iän, hitaan reaktiokyvyn ja motoriikan, huonon näön, lääkityksen tai sairauskohtauksen takia. Oma lukunsa ovat naiset, joiden on pakko vastata heti joka puheluun tai lukea facea eikä heillä ole kykyä tehdä kunnolla montaa asiaa ratissa samaan aikaan kuten miehillä on. Näissäkin tapauksissa allejäämisen voi aina estää katsomalla ympärilleen.

Samoin on syytä kevyen liikenteen pitää huoli näkyvyydestään. Tummissa vaatteissa ja huppu päässä ajoradalle pomppivat puhelimeen puhujat vaarantavat itse henkensä syksyn pimeillä teillä olemalla katsomatta ympärilleen. He eivät näytä edes kalpeaa naamaansa tullakseen nähdyiksi. Heitä ei pelasta mikään säännös tai laki. Eikä jankutus autoilijoiden ehdottomasta väistämisvelvollisuudesta. Olen monasti ajatellut, että ehkä tulisi antaa evoluutioteorian toteutua käytännössä. Mutta olen kiltti. Yritän väistellä nytkin päivittäin Hesan pimeillä kaduilla eteen hyppiviä itsemurhakandeja. He ovat todellakin tyhmiä tai itsetuhoisia.

Ja omasta erinomaisesta ajotavastasi kerron sen, että kuten kaikki itseensä tyytyväiset, et näe toimissasi mitään vikaa, koska toimit sääntöjen mukaan. Kerron nyt miten vastuullinen kuljettaja toimii nähdessään, ettei viereisellä kaistalla ajava olekaan pysähtymässä suojatien eteen.

Olen usein itse lähtenyt ajamaan eteenpäin suojatien yli heti pysähdykseni jälkeen. Tällä olen estänyt jalankulkijoita kävelemästä autoni ohi suoraan toisen auton alle. Nämä steppaajathan eivät tunnetusti itse katso sivuilleen. Tätä helppoa temppua ei opeteta autokoulussa eikä lakipykälissä. Mutta tämä tulee sinunkin hallita. Jos oikeasti aiot parantaa turvallisuutta. Olen pelastanut monta ihmistä rullatuolista ja ennenaikaiselta Honkanummen kyydiltä tällä konstilla.

Olenkin täysin kyllästynyt pykäläuskoviin nillittäjiin, joilla ei mitään todellista annettavaa jutuillaan. Ps. Pyydän anteeksi aggressiivista loppukaneettia. Parempi riehua palstoilla kuin ratissa.

Leena Yla-Mattila

Mikä olisi tarpeellinen kokemus liikenteestä, jotta voisi liikenteen vaaroista kirjoittaa kuten Minna. Auttaisko tässä jos joku aito rekkamies tai vaikka "taksikuski" olisi kirjoittajana. Taksikuskeillahan tuota kokemusta riittää ja ajotapakin on usein juuri tuollainen "kyllä minun ajotaidoilla ja kokemuksella voidaan ajaa turvallisesti ilman liikennesääntöjen noudattamista, kunhan vaan huomion vastuullisesti muut törttöilevät autoilijat ja liikennesäännöistä piittaamattomat kävelijät ja polkupyöräilijät"

Huoli ja ongelma on aivan aito, mutta itse myös peräänkuuluttaisin vastuuta suojatien ylittäjiltä. Aivan liian monesti tosiaan luotetaan siihen, että kun joku noudattaa liikennesääntöjä ja pysähtyy suojatien eteen, niin kaikki eivät näin toimi. Jalankulkija on aina se kärsijä yliajotilanteessa eikä siihen auta vaikka laki sanoisi mitä. Itse katson aina jopa liikennevaloissa vasemmalle ja oikealle ennen kuin lähden ylittämään suojatietä. Koskaan ei voi tietää, jos joku kiireinen "taksikuski" yrittää vanhoilla vihreillä ehtiä ennen minua.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000098165...
Sama koskee polkupyörilijöitä. Aina jää kolaritilanteessa kakkoseksi. Ei kannata luottaa kolmiosääntöihin tai muihinkaan väistämis/etuajo- velvollisuuksiin. Pitää aina varautua siihen, että aina riittää autoilijoita, joille liikennesäännöt on tehty Juuson tapaan vain liikenteen sujuvuuden kiusaksi.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

"Suojatiellä on mahdotonta jäädä auton alle. Toistan. Mahdotonta."

Muistan vuoden-parin takaa tapaukset koululaisista, jotka nimenomaan suojatiellä ovat jääneet auton alle ja menehtyneet. Syyllisenä kaahaava kuljettaja.

Tampereella oli taas erittäin surullinen tapaus kun lapsi jäi kääntyvän rekan nivelen kohdalla alle, kun ei tajunnut että auto jatkuu. Eikä kuski voinut nähdä. Hieman erityyppinen tapaus, mutta kuitenkin.

Käyttäjän TarmoRahkonen kuva
Tarmo Rahkonen

Minusta ei suojatiellä auton alle jääminen vaikuta mitenkään mahdottomalta, luen noista tapauksista pari kertaa viikossa.

Kyse ei ole mistään huolettomasta tienylityksestä, kyse on siitä, että jos lähden ylittämään suojatietä ajoneuvojen tulisi pysähtyä vaan eivät sitä tee. Miksi?

Suomalaiseen ajokulttuuriin kuuluu keskittyminen vain siihen omaan ajosuoritukseen ja nopeusmittarin neulan tarkkailu. Ei juuri muu. Suomalainen autoilija ei ole piittamaton, hän vain ei tajua.

Toisaalta meillä on myös jalankulkijoiden keskuudessa kummallinen kohteliaisuuskulttuuri jossa odotetaan kunnes tie on vapaa vaikka oikeastaan ei tarvitsisi. Tästä päättämättömyydestä ja väärästä kohteliaisuudesta ne vaaratilanteet syntyvät.

Sekin vielä, että meillä on suojateitä ihan liikaa.

Kokemusta muuten on ajamisesta noin 40:ssä maassa. Suojatiekulttuuri on esim. Venäjällä aivan esimerkillistä. Viime vuonna keskikokoisessa kaupungissa majapaikan vieressä oli 6-kaistainen katu. Kaikki autot pysähtyivät aivan takuuvarmasti kun suojatielle astui. Näin kaikkialla. Alkuun ja Suomen kokemusten jälkeen se todella hämmensi.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Hämäläinen, olet täysin lukutaidoton. Tampereella on parin vuoden sisällä kuollut suojatiellä useita lapsia. Kun suojatiellä kävelevä ja suojatien eteen pysähtynyt noudattavat sääntöjä, viereiseltä kaistalta ajaa pysähtymättä ohi tappaja. Ei mielenvikainen, vaan holtiton.

Ihan hienoa, jos olet joskus pystynyt tällaisen tilanteen estämään, mutta miksi syyllistät kuolleita lapsia? Ainoat syylliset ovat ne ohittajat. Kirjoitit: "Suojatiellä on mahdotonta jäädä auton alle. Toistan. Mahdotonta." Tämä on sairas lause. Mielenvikainen. Toistan. Mielenvikainen.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

J.H:"Parempi riehua palstoilla kuin ratissa."

Sano nyt meille kaikille, ettei sulla oikeasti ole korttia, etkä ole ikinä ajanut autoa..olet vaan haaveillut että "joskus minäkin". jookosta?

PS jos kortti kuitenkin on erehdytty joskus myöntämään, niin toivottavasti se pian otetaan pois.

pentti perimaa

US 11.10 .2014 Artikkeli: Nainen lensi auton tuulilasiin-taas. Kommentti n:o 18 sisältää pienen parannusehdotuksen

Käyttäjän MikkoLuostarinen kuva
Mikko Luostarinen

Juuso Hämäläinen: väitteesi suojatieonnettomuuksien mahdottomuudesta kuuluu samaan kastiin kuin "kuiva kivi ei uppoa veteen heitettynä" - teoriassa aivan oikein, mutta käytännössä näin vain käy - valitettavasti suojateillä tapahtuu tahattomuudeta / piittaamattomuudesta / kiireestä / huomaamattomuudesta / kännykän räpläyksestä / itsekkyydestä / reaktiokyvyn laskusta / ajotaidottomuudesta / sairaskohtauksista jne johtuen onnettomuuksia, joskus jopa valitettavasti fataalisia.

Myönnettävä on, että autoilijan kyky ennakoida jalankulkijan aikomukset on vähintään rajallista, mutta kun kerran lakiin on näin kirjoitettu (TLL 2:32), sitä on noudatettava. Vilpittömästi toivoisin virkavallan valvovan tätä ja punaisia päin ajamisia risteyksissä samalla intensiteetillä kuten esim. ylinopeuksia. Samalla voisi valvoa fanaattisten fillaristien käytöstä suojateillä ja liikenteessä yleensä - kamikazemaisia suorituksia näkyy valitettavan usein, joten parannettavaa on niin autoilijoilla kuin myös suojateidenkin käyttäjilläkin. Wanha viisaus "katso ensin vasemmalle, sitten oikealla ja vielä kerran vasemmalle" on erittäin hyvä ja asiallinen ohje jokaiselle suojatien käyttäjälle.

Kaikissa liikennevaloristeyksissä ja monien suojateiden läheisyydessä on sähköä saatavilla, joten kameravalvonta olisi varsin helposti toteutettavissa, kohtuullisin kustannuksin - tulisi kadut turvallisemmiksi ja saaduilla sakkotuloilla voisi paikata valtion pohjatonta kassaa ja vaikkapa maksaa osan kameravalvonnan kustannuksista, tosin maan tapanahan ei ole korvamerkitä sakkotuloja sinne mistä ne ovat tulleet.

Hieno ja ansiokas kirjoitus Minna Isoaholta - joustavuutta ja ennakointia sekä ennen kaikkea vähemmän "minäitteensin" asennetta kaikille teillä kulkijoille.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille tienkäyttäjille tasapuoleisesti!

PS. Kuiva kivi ei uppoa - sehän kastuu osuessaan veteen...

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

ttu, että mua oksettaa nää "olen ajanut ja muiden pitäis ymmärtää että olen vaan hyvä".
Ymmärtääkseni blogsti otti kantaa ongelmaan mikä vienyt monen hengen, saattanut monet sairaalaan..suojatien eteen pysähtynyt auto ohitettu pysähtymättä. Siinä ei ole mitään epäselvää..ei tummaa takkia, ei polkupyörää, ei äkillistä jarrutusta, ei ennakoimatonta tilannetta..JOS PYSÄHDYN SUOJATIEN ETEEN, SINÄ PYSÄHDYT SIIHEN VIEREEN.

Toimituksen poiminnat